Lynn is een van de gastvrouwen bij Fonkelzorg, een rol die anders is dan de traditionele baliewerkzaamheden bij een huisartsenpraktijk. Waar je normaal een assistente achter de balie zou verwachten, zorgt bij Fonkelzorg de gastvrouw ervoor dat patiënten zich welkom voelen. Bij locatie Antonius in Den Bosch is dat Lynn. Zij begon haar carrière in de mode, een wereld waarin alles draaide om targets, uiterlijk vertoon en altijd ‘geforceerd leuk doen’. Maar dat paste niet bij haar. Nu, als gastvrouw bij Fonkelzorg, heeft ze haar plek gevonden. “Hier draait het om oprechte aandacht en echte verbinding. Dat voelt zoveel beter.”
Van bewijzen naar betekenis
Lynn vertelt open over haar tijd in de modewereld. “Ik had het gevoel dat ik me constant moest bewijzen. Klanten werden gezien als omzetcijfers, niet als mensen. Ik moest altijd meer, meer, meer verkopen. Ik ben van nature iemand die graag zorgt dat anderen het fijn hebben, en dat botste. Toen ik bij Fonkelzorg begon, merkte ik meteen het verschil: hier hoef ik niets te verkopen, ik mag gewoon luisteren en mensen op hun gemak stellen.”
Maar makkelijk was het niet om die overstap te maken. “Ik wist echt niet wat ik wilde. Receptiewerk leek me wel wat, maar zorg? Daar had ik helemaal geen ervaring mee. Toen ik de vacature zag, twijfelde ik. Toch voelde het alsof ik het een kans moest geven, en gelukkig maar. Dit werk past precies bij mij.”
Een warm welkom
Het werk van Lynn gaat verder dan alleen baliewerk. “Ik ben vaak het eerste gezicht dat patiënten zien, en die eerste indruk is belangrijk. Soms zijn mensen gespannen of verdrietig als ze binnenkomen. Met een glimlach, een luisterend oor en soms een grapje kun je al zoveel betekenen.”
De taken van een gastvrouw zijn veelzijdig. “Het is niet alleen ‘goedemiddag’ zeggen, zoals mensen soms denken. Ik help met inschrijvingen, zorg dat verwijsbrieven worden verstuurd, en hou contact met de apotheek. Maar ik denk ook mee over hoe we de praktijk aangenamer kunnen maken. Bijvoorbeeld met woordpuzzels in seizoenthema in de wachtkamer, voetjes op de grond voor oogtesten en de aankleding van de wachtruimte – alles in een warme, gastvrije stijl.”
De keerzijde
Maar, zoals bij elk werk, zijn er ook momenten van uitdaging. “Soms is het zó druk dat ik het lastig vind om dingen los te laten. Er zijn dagen waarop alles tegelijkertijd lijkt te gebeuren, en dan moet je echt flexibel zijn. Ik heb geleerd om prioriteiten te stellen en te accepteren dat niet alles af komt. Dat is soms nog wel een uitdaging.”
Soms komen er ook taken op haar bordje die wat dichter bij medische zorg liggen, zoals urine testen. Lynn vertelt eerlijk: “Er is ooit bedacht dat gastvrouwen ook urine konden testen. Andere gastvrouwen vinden dat leuk, omdat ze het fijn vinden om wat meer medische handelingen te verrichten. Zij doen dat dus wel, maar ik vind dat helemaal niet leuk. Gelukkig hoef ik dat ook niet te doen. Dat vind ik juist fijn aan Fonkelzorg: ze hebben vaak vooruitstrevende ideeën, én ze kijken naar mij als mens en of hun ideeën wel echt bij mij passen.”
Menselijke zorg
Voor Lynn draait haar werk om oprechte aandacht. “Veel oudere patiënten hebben gewoon behoefte aan een praatje. Soms hoor ik dat iemand 50 jaar getrouwd is geweest, en dan vraag ik hoe het feest was. Zulke kleine dingen maken een groot verschil. Mensen verlaten de praktijk vaak met een lach, zelfs als ze in eerste instantie boos of gefrustreerd binnenkwamen.”
Wat Lynn zo waardeert aan haar werk bij Fonkelzorg, is dat haar creativiteit wordt gezien. “Ik ben van nature creatief, en hier krijg ik de ruimte om dat in te zetten. Of het nu gaat om de inrichting van de wachtkamer of het bedenken van kleine verrassingen voor patiënten – het mag hier allemaal.”
Terug naar de modewereld? Dat ziet ze niet gebeuren. “In die wereld moest ik altijd een rol spelen. Hier ben ik gewoon mezelf, en dat voelt zo bevrijdend. Ik heb rust gevonden, en dat neem ik ook mee naar huis. Dat is onbetaalbaar.”